کانادا که کشوری با مناظر زیبا، فرهنگی بالا و متنوع و اقتصاد قوی است و جایگاهی مناسب برای کسب و کارها و کارآفرینان محسوب می‌شود. موقعیت استراتژیک این کشور در بازار جهانی، همراه با یک محیط سیاسی باثبات و یک چارچوب نظارتی فعال، این کشور را به مکانی ایده‌آل برای شرکت‌های تجاری نوپا و تثبیت شده تبدیل کرده است. کسانی که تمایل دارند از این فرصت‌ها استفاده کنند، باید با قوانین ثبت کسب و کار آشنا باشند و بدانند ثبت شرکت در کانادا چقدر هزینه دارد. در این مقاله از اَدیت مگ، قصد داریم در مورد شرایط و هزینه‌های ثبت شرکت در کانادا صحبت کنیم و ساختارهای تجاری موجود در این کشور مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

ثبت کسب و کار در کانادا

محیط کسب و کار کانادا یک تعامل پویا از مقررات فدرال و استانی است. رویکرد کشور به ثبت کسب و کار برای تسهیل سرمایه گذاران داخلی و بین المللی طراحی شده است. مشاغل در کانادا را می‌توان در دو سطح ثبت کرد: فدرال و استانی. ثبت فدرال به یک کسب و کار اجازه می‌دهد تا در هر استان یا قلمرو کانادا با همان نام فعالیت کند، در حالی که ثبت استانی مختص استانی است که در کسب و کار در آن به ثبت می‌رسد.

ثبت کسب و کار در کانادا
ثبت کسب و کار در کانادا

برای کارآفرینان، آشنایی با قوانین به معنای استفاده از منابع و فرصت‌های گسترده‌ای است که کانادا ارائه می‌دهد. ثبت کسب‌وکار در کانادا اولین گام به سمت فرصت‌های رشد و استفاده از کمک‌های مالی و لذت بردن از ارتقای نام تجاری در یکی از اقتصادهای برتر جهان است.

به عنوان کشوری متنوع، سیاست‌های ثبت کسب و کار کانادا نیز به گونه‌ای طراحی شده است که فراگیر باشد. هم برای یک کارآفرین خانگی و هم برای یک تجارت بزرگ در خارج از کشور، درهای کانادا کاملا باز است. اما قبل از ثبت کسب و کاری، تشخیص نهادهای تجاری مختلف ضروری است.

از کجا شـــــــــــروع کنم؟!
فرم ارزیابی رایگان را تکمیل کنید و وقت مشاوره رزرو کنید، شرایط شما را تخصصی بررسی میکنم و در کنارتان خواهیم بود.

ساختارهای مختلف کسب و کار در کانادا

انتخاب ساختار کسب و کار مناسب، زیربنای هر تلاش تجاری موفق است. کانادا مجموعه‌ای از ساختارهای تجاری را ارائه می‌دهد که هر کدام نیازهای تجاری و چشم‌اندازهای کارآفرینی خاص را برآورده می‌کنند و برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • مالکیت یگانه: ساده‌ترین شکل نهاد تجاری در کانادا، یک شرکت انفرادی، کاملاً در اختیار یک فرد واحد است. راه‌اندازی چنین شرکتی آسان است، حداکثر کنترل را به مالک ارائه می‌کند و بین کسب‌وکار و مالک آن برای مالیات و بدهی‌های قانونی تمایز قائل نمی‌شود.
  • شراکت: این نهاد شامل دو یا چند شخص یا نهاد است که دست به دست هم می‌دهند تا یک تجارت را اداره کنند. شایان ذکر است که در حالی که شرکا در سود تقسیم می‌شوند، آنها در بدهی‌ها نیز سهیم هستند. این شرکت‌ها انواع مختلفی دارند که شامل تضامنی و مشارکت با مسئولیت محدود هستند. هر نوع شرکت بر اساس مسئولیت و مشارکت شرکا متفاوت است.
  • شرکت: یک ساختار پیچیده‌تر، یک شرکت یک شخص حقوقی مجزا از صاحبان یا سهامداران آن است. در این شرکت، دارایی‌های شخصی مالکان از بدهی‌ها یا بدهی‌های تجاری محافظت می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند به صورت فدرال یا استانی ثبت شده و می‌توانند به صورت خصوصی (توسط چند سهامدار) یا به صورت عمومی معامله شوند.
  • مشارکت با مسئولیت محدود یا (LLP): LLPها ادغام شراکت‌ها و شرکت‌ها، حفاظت با مسئولیت محدود را برای شرکا فراهم می‌کنند. با این حال، آنها در همه استان‌های کانادا به رسمیت شناخته نمی‌شوند.
ساختارهای مختلف کسب و کار در کانادا
ساختارهای مختلف کسب و کار در کانادا

هزینه ثبت یک مالکیت انفرادی یا مشارکت در کانادا

هنگامی که در نظر دارید یک کسب و کار در کانادا ایجاد کنید، درک مفاهیم مالی حیاتی است. برای بسیاری از کارآفرینان، به ویژه آنهایی که با بودجه محدود شروع به کار می‌کنند، هزینه ثبت کسب و کار ممکن است به شدت بر تصمیم آنها در مورد انتخاب نوع نهاد تأثیر بگذارد.

ثبت یک شرکت انفرادی اغلب کم هزینه‌ترین راه است. هزینه‌ها عمدتاً شامل ثبت نام تجاری و هرگونه مجوز یا مجوز لازم است. هزینه ثبت نام تجاری بر اساس استان متفاوت و معمولاً از 20 دلار کانادا تا 80 دلار کانادا متغیر است. هزینه مجوزها به ماهیت کسب و کار و الزامات استان خاص بستگی دارد.

هزینه ثبت مشارکت مشابه هزینه شرکت انفرادی است؛ اما بسته به حوزه قضایی می‌تواند کمی بیشتر باشد. به غیر از ثبت، مشارکت ممکن است نیاز به تهیه پیش نویس قرارداد مشارکت داشته باشد، که اگرچه اجباری نیست، اما به شدت توصیه می‌شود. هزینه تهیه پیش نویس این توافقنامه می‌تواند متفاوت باشد، به خصوص اگر مشاوره حقوقی درخواست شود.

آشنایی با شرکت‌ها در کانادا

شرکت‌ها اشخاص حقوقی مجزا از صاحبانشان در نظر گرفته می‌شوند و بیشترین محافظت را در برابر مسئولیت شخصی ارائه می‌دهند. با توجه به وضعیت مالیاتی و قانونی متمایز آنها، شرکت‌ها اغلب تشریفات گسترده‌تری را در مقایسه با شرکت‌های انفرادی یا مشارکت انجام می‌دهند.

دو نوع شرکت در کانادا وجود دارد که عبارتند از:

  • شرکت فدرال: شرکت‌های فدرال این مزیت را دارند که با همین نام در تمام استان‌ها و مناطق کانادا فعالیت می‌کنند.
  • شرکت استانی: شرکت‌های استانی محدود به استان محل ثبت خود هستند، اما می‌توانند برای مجوزهای خارج از استانی برای فعالیت در استان‌های دیگر درخواست دهند.
آشنایی با شرکت‌ها در کانادا
آشنایی با شرکت‌ها در کانادا

در جدول زیر هزینه‌های معمول مربوط به تاسیس یک تجارت در هر دو سطح فدرال و استانی بررسی شده است:

نوع شرکتهزینه معمولملاحظات
شرکت فدرال200 دلار کانادااین هزینه برای خود فرآیند است. هزینه‌های اضافی می‌تواند از جستجوی نام و سایر وظایف اداری ناشی شود.
شرکت استانی (به عنوان مثال، انتاریو)360 دلار کاناداهر استان ساختار شهریه خود را دارد. هزینه ذکر شده به عنوان مثال مربوط به انتاریو است. هزینه‌های دیگری برای رزرو نام ممکن است اعمال شود.
هزینه‌های تاسیس یک تجاری در کانادا

ثبت شرکت در کانادا چقدر هزینه دارد؟

ایجاد یک کسب و کار در کانادا مستلزم هزینه‌های مختلفی است. این هزینه‌ها را می‌توان به طور کلی به هزینه‌های اولیه، مانند جستجوی نام و فرآیند ثبت و هزینه‌های مداوم مانند پرونده‌های سالانه و تمدید طبقه‌بندی کرد.

یک شرکت فدرال در کانادا معمولاً با گزارش NUANS (جستجوی خودکار نام جدید ارتقا یافته) شروع می‌کند که می‌تواند حدود 20 تا 50 دلار کانادا هزینه داشته باشد. این گزارش منحصر به فرد بودن نام تجاری را تضمین می‌کند. همانطور که در بالا ذکر شد، پس از جستجوی نام، هزینه فرآیند ثبت 200 دلار کانادا است.

برای شرکت‌های استانی، هزینه‌ها می‌تواند به طور گسترده‌ای بر اساس استان انتخاب شده متفاوت باشد. به عنوان مثال، ایجاد یک کسب و کار در بریتیش کلمبیا ممکن است حدود 350 دلار کانادا هزینه داشته باشد، در حالی که در آلبرتا، حدود 275 دلار کانادا است. در نظر گرفتن این تفاوت‌های استانی هنگام بودجه بندی برای فرآیند ثبت ضروری است.

فراتر از هزینه‌های اولیه، شرکت‌ها نیز مشمول هزینه‌های مستمر هستند. بایگانی گزارش سالانه، که تضمین می‌کند شرکت در وضعیت خوبی قرار دارد، بر اساس حوزه قضایی می‌تواند از 20 دلار کانادا تا 100 دلار کانادا متغیر باشد. همچنین شرکت‌ها ممکن است هزینه‌های دیگری را برای سایر امورات نظیر: رعایت مقررات، تغییرات در ساختار سهام یا تغییر در مدیران متحمل شوند.

در حوزه تجارت، دانش قدرت است. با درک تعهدات مالی مربوط به راه اندازی یک کسب و کار در کانادا، کارآفرینان می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند که زمینه را برای موفقیت بلندمدت فراهم می‌کند.

هزینه ثبت شرکت در کانادا
هزینه ثبت شرکت در کانادا

تشکیل LLC در کانادا

سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی باید بدانند ساختار تجاری خاصی که به عنوان شرکت با مسئولیت محدود (LLC) شناخته می‌شود؛ در کانادا وجود ندارد. در عوض، کانادا ساختارهای تجاری دیگری با ویژگی‌های مشابه، مانند شرکت و مشارکت با مسئولیت محدود (LLP) را ارائه می‌دهد.

کسانی که قصد دارند با مدل LLC از کشورهایی مانند ایالات متحده فعالیت کنند، باید جایگزین‌ها را به خوبی بشناسند. شرکت در کانادا شباهت‌ قابل توجهی به LLC دارد، از جمله جداسازی دارایی‌های شخصی و تجاری، ارائه مسئولیت محدود به سهامداران آن. از سوی دیگر، یک LLP که در برخی استان‌ها به رسمیت شناخته شده است، ویژگی‌های مشارکت و شرکت‌ها را ترکیب کرده که مسئولیت محدودی را به شرکای خود ارائه می‌دهد و در عین حال ساختار مالیات جریانی را حفظ می‌کند.

عدم وجود یک مدل سنتی LLC مانع از فعالیت‌های تجاری نمی‌شود و به این معناست که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران باید با شرایط کانادا سازگار شوند و اطمینان حاصل کنند که ساختار کسب‌وکاری را انتخاب می‌کنند که با اهداف و تحمل ریسک آنها همسو باشد.

هزینه تشکیل یک LLP در کانادا

در حالی که مشارکت با مسئولیت محدود (LLP) در همه استان‌های کانادا به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، برای مشاغل خاصی مانند وکلا، حسابداران و معماران انتخاب محبوبی است.

  1. انتخاب حوزه قضایی: تصمیم بگیرید که کجا می‌خواهید LLP را تشکیل دهید. استان‌هایی مانند انتاریو، بریتیش کلمبیا و آلبرتا LLP‌ها را به رسمیت می‌شناسند.
  2. رزرو نام: یک نام منحصر به فرد برای LLP رزرو کنید. انتخاب نام اغلب شامل هزینه‌ای خواهد بود که بر اساس حوزه قضایی متفاوت است.
  3. تشکیل اسناد ثبتی: مدارک مورد نیاز را برای تشکیل رسمی LLP به نهاد استانی مربوطه ارسال کنید.
  4. پرداخت هزینه ثبت نام: برای ثبت LLP هزینه مربوطه را بپردازید. این هزینه‌ها می‌تواند بر اساس استان متفاوت باشد.
  5. بررسی مداوم: پس از ثبت نام، LLP‌ها مشمول پرونده‌های سالانه و هزینه‌های تمدید می‌شوند.
هزینه تشکیل یک LLP در کانادا
هزینه تشکیل یک LLP در کانادا

هزینه‌های سالیانه نگهداری و تمدید ثبت شرکت در کانادا

اطمینان از اینکه یک کسب و کار با شرایط استاندارد کانادا مطابقت دارد و به طور یکپارچه در کانادا فعالیت می‌کند فراتر از ثبت اولیه است. برخی از هزینه‌های سالیانه نگهداری و تمدید ثبت شرکت در کانادا به شرح زیر هستند:

  1. پرونده‌های سالانه: شرکت‌ها، چه در فدرال یا استانی ثبت شده باشند، موظف به ارائه اظهارنامه سالانه هستند. این پرونده‌ها راهی برای به روز رسانی دولت در مورد جزئیات اساسی شرکت مانند هیئت مدیره یا آدرس دفتر ثبت شده است. هزینه‌های مرتبط می‌تواند متفاوت باشد. برای شرکت‌های فدرال، هزینه بازگشت سالانه حدود 12 دلار کانادا در صورت ثبت آنلاین و 40 دلار کانادا در صورت ثبت روی کاغذ است. هزینه‌های استانی بر اساس حوزه قضایی متفاوت است.
  2. تمدید مجوزها: بر اساس ماهیت کسب و کار، ممکن است مجوزهای خاصی مورد نیاز باشد. این مجوزها اغلب تاریخ انقضا و نیاز به تمدید دوره‌ای دارند. هزینه‌های مرتبط می‌تواند بر اساس نوع مجوز و مقام حاکم متفاوت باشد.
  3. تمدید نام تجاری: در برخی استان‌ها، نام‌های تجاری ثبت شده دارای انقضا هستند و باید هر چند سال یکبار تمدید شوند. هزینه‌های مرتبط می‌تواند به طور گسترده بر اساس استان متفاوت باشد و شامل هزینه‌های بین 25 دلار کانادا تا 80 دلار کانادا برای فرآیند تمدید نیز می‌شوند.
  4. هزینه‌های نظارتی حرفه‌ای: شرکت‌هایی که در حرفه‌های تنظیم‌شده (مانند حقوق، پزشکی یا مهندسی) فعالیت می‌کنند ممکن است مجبور باشند سالانه حق عضویت یا مجوز را به نهادهای حرفه‌ای مربوطه بپردازند.
هزینه‌های سالیانه نگهداری و تمدید ثبت شرکت در کانادا
هزینه‌های سالیانه نگهداری و تمدید ثبت شرکت در کانادا

سخن پایانی

راه اندازی و حفظ یک کسب و کار در کانادا شامل چندین مرحله است که هر کدام پیامدهای مالی خاص خود را دارند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های ثبت شرکت تا هزینه‌های سالانه و تفاوت‌های خاص برای نهادهای خارجی هستند و با شناخت این هزینه‌ها متوجه می‌شوید که ثبت شرکت در کانادا چقدر هزینه دارد. با این حال، ساختار دقیقی که در این کشور وجود دارد، اعتماد، شفافیت و اعتبار را در اکوسیستم کسب و کار ارتقا می‌دهد. همچنین مزایای بی شمار فعالیت در چنین سیستمی شامل دسترسی به بازارهای وسیع تا ارائه مسئولیت محدود هستند که کانادا را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری‌های تجاری تبدیل می‌کنند.

اگر قصد مهاجرت به کانادا و ثبت شرکت در این کشور را دارید، ما در سازمان مهاجرتی اَدیت به شما کمک می‌کنیم به هدف خود برسید و در هر مرحله از این مسیر همراه شما خواهیم بود. ❤️

منابع: + + +

سوالات متداول

هزینه ایجاد یک تجارت فدرال در کانادا چقدر است؟

هزینه معمول برای ایجاد یک کسب و کار فدرال در کانادا 200 دلار کانادا، بدون در نظر گرفتن هر گونه هزینه اضافی است.

آیا هزینه‌های مداومی در ارتباط با راه اندازی یک کسب و کار در کانادا وجود دارد؟

بله؛ مشاغل مشمول پرونده‌های مالیاتی سالانه، تمدید مجوزهای احتمالی، تمدید نام تجاری و احتمالاً هزینه‌های نظارتی حرفه‌ای می‌شوند.

مزایای ثبت کسب و کار در کانادا چیست؟

مزایای ثبت شرکت در کانادا شامل دسترسی به بازارهای داخلی و بین‌المللی، افزایش اعتبار و اعتماد، مشوق‌های مالی و مزایای مالیاتی، حفاظت از نام تجاری، مسئولیت محدود، و سهولت فروش یا نقل و انتقالات تجاری هستند.