رابطه همزیستی بین آمریکا و کانادا که ریشه در تاریخ مشترک، ارزش‌ها و مرز گسترده دارد، همواره مهاجرت بین دو این کشور را تسهیل کرده است. با این حال، با وجود دوستی بین دو کشور، مهاجرت از کانادا به آمریکا، حتی به طور موقت، با مجموعه‌ای از قوانین مهاجرتی همراه است که هر دو کشور از آن پیروی می‌کنند. برای کانادایی‌هایی که قصد دارند زندگی آمریکایی را تجربه کنند، آشنایی با قوانین زندگی در آمریکا با پاسپورت کانادا اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله از اَدیت مگ در مورد زندگی در آمریکا با پاسپورت کانادایی صحبت خواهیم کرد و به شما نشان می‌دهیم اگر شهروند کانادا باشید چگونه می‌توانید به آمریکا مهاجرت کنید.

سفر به آمریکا

مرز مشترک بین آمریکا و کانادا یکی از طولانی‌ترین مرزهای بین المللی در جهان است. این نماد نه تنها یک شکاف جغرافیایی است، بلکه مرزهای عبورر و مرور را تعیین می‌کند و ساکنین می‌توانند برای مقاصد گردشگری، بازدیدهای خانوادگی، تجارت یا حتی فقط خرید از این مرز بگذرند. برای کانادایی‌ها، آمریکا مجموعه‌ای از تجربیات متنوع را ارائه می‌دهد.

سفر به آمریکا
سفر به آمریکا

برای افرادی که پاسپورت کانادایی دارند، ورود به آمریکا برای بازدیدهای کوتاه نسبتا ساده است. یک کانادایی نیازی به برچسب ویزا در پاسپورت خود قبل از ورود به آمریکا ندارد. در عوض، معمولاً در بدو ورود، معافیت ویزا اعطا می‌شود. مدارک مورد نیاز برای ورود به آمریکا با پاسپورت کانادا به یک پاسپورت معتبر کانادایی ختم می‌شود. با این حال، هدف از بازدید نقش تعیین کننده‌ای دارد. اگر به عنوان یک توریست یا برای یک سفر کاری کوتاه وارد آمریکا می‌شوید، این روند ساده است. برای مقاصد دیگر، مانند کار یا تحصیل، قوانین متفاوتی اعمال می‌شود و شرایطی برای دریافت ویزا وجود دارد.

از کجا شـــــــــــروع کنم؟!
فرم ارزیابی رایگان را تکمیل کنید و وقت مشاوره رزرو کنید، شرایط شما را تخصصی بررسی میکنم و در کنارتان خواهیم بود.

خوب است بدانید که تضمینی برای ورود شما بدون ویزا به آمریکا وجود ندارد. افسران گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در نقطه ورودی تصمیم نهایی را می‌گیرند. آنها ممکن است در مورد هدف، مدت، محل اقامت یا شرایط مالی سفر سؤالاتی بپرسند. بنابراین، باید مسافران کانادایی اطلاعات یا مدارک لازم را همراه خود داشته باشد.

شرایط ویزا برای کانادایی‌ها

علیرغم تجربه نسبتاً بی‌نظیری که اکثر کانادایی‌ها هنگام سفر به آمریکا برای مدت‌های کوتاه دارند، اقامت طولانی‌مدت یا اهداف خاص نیاز به بررسی بیشتر برای دریافت ویزا خواهد داشت.

برای کسانی که قصد کار، تحصیل یا سرمایه گذاری در آمریکا را دارند، ورود بدون ویزا کافی نخواهد بود. هر یک از این اهداف، در میان اهداف دیگر، دارای دسته بندی دریافت ویزا قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر یک کانادایی هستید که قصد دارید در آمریکا مشغول به کار شوید، می‌توانید ویزای TN، محصول توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) که اکنون با توافق نامه آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) جایگزین شده است را دریافت کنید. این ویزا به برخی از متخصصان کانادایی اجازه می‌دهد تا بر اساس دسته بندی‌های از پیش تعریف شده در آمریکا کار کنند.

به طور مشابه، برای تحصیل، می‌توانید ویزای F-1 دریافت کرده و اگر قصد سرمایه گذاری در آمریکا را دارید، باید برای ویزای E-2 ممکن اقدام کنید.

شرایط ویزا برای کانادایی‌ها
شرایط ویزا برای کانادایی‌ها

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت، مدت زمان و محدودیت‌های ویزا است. در حالی که برخی از ویزاها اجازه ورود چندگانه و مدت زمان طولانی را می‌دهند، برخی دیگر محدودتر هستند. همچنین آگاهی از تعهداتی که با هر دسته ویزا همراه است، اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، کسی که ویزای F-1 (ویزای دانشجویی) را دریافت می‌کند معمولاً مجاز به کار خارج از دانشگاه، به استثنای شرایط خاص، نیست.

در اصل، در حالی که کانادایی‌ها امتیازاتی هنگام ورود به آمریکا دریافت می‌کنند، پیچیدگی‌های شرایط ویزا، به ویژه برای اهداف خاص، نیازمند تحقیق و آماده سازی کامل است. همیشه توصیه می‌شود در هنگام بررسی اقامت طولانی‌مدت یا مهاجرت به آمریکا برای یک هدف مشخص، با سفارت یا کنسولگری آمریکا یا حتی یک وکیل مهاجرت مشورت کنید.

مدت اقامت در آمریکا با گذرنامه کانادایی: قانون 6 ماهه

جذابیت مناظر و فرصت‌های متنوع آمریکا اغلب کانادایی‌ها را وسوسه می‌کند که اقامت خود را تمدید کنند. با این حال، باید از مدت زمان ویزا آگاه باشید. به طور کلی، افرادی که پاسپورت کانادایی دارند می‌توانند برای گردشگری یا تجارت تا 6 ماه در یک دوره 12 ماهه بدون نیاز به ویزا از آمریکا بازدید کنند.

با این حال، مدت زمان دقیق اقامت توسط افسر گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در نقطه ورود تعیین می‌شود. در حالی که آنها معمولا اقامت کامل 6 ماهه را تایید می‌کنند، بر اساس شرایط و صلاحدید افسر نیز ممکن است این زمان کمتر شود. ارائه اسناد و مدارک واضح در مورد هدف و مدت اقامت کمک زیادی به تایید زمان اقامت می‌کند، به خصوص اگر قصد دارید برای مدت طولانی‌تری در آمریکا بمانید.

مدت اقامت در آمریکا با گذرنامه کانادایی
مدت اقامت در آمریکا با گذرنامه کانادایی

تمدید و اقامت بیشتر از ۶ ماه در آمریکا

اقامت بیش از حد مجاز و تعیین شده در ویزا می‌تواند مانع ورود متقاضیان به آمریکا در سفرهای بعدی شود. با این حال، شرایط پیش بینی نشده ممکن است رخ دهد و در صورت وقوع، آگاهی از نحوه برخورد با این شرایط اهمیت زیادی دارد.

برای تمدید اقامت بیش از مدت زمان تعیین شده، باید فرم I-539، درخواست تمدید/تغییر وضعیت غیرمهاجر را به خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا (USCIS) ارسال کنید. این فرم را باید قبل از انقضای اقامت مجاز فعلی ثبت کنید. به یاد داشته باشید، ارسال فرم حتی یک روز بعد از زمان اقامت می‌تواند منجر به عواقب جدی شود.

جدول زیر دلایل رایج تمدید اقامت در آمریکا را نشان می‌دهد:

دلیل تمدیدمدارک مورد نیازاحتمال تایید
فوریت‌های پزشکیمدارک پزشکی و اثبات تمکن مالی برای پرداخت هزینه درمانبه طور کلی بالا
تعاملات تجارینامه‌های شرکای تجاری، برنامه‌ریزی‌ها و اثبات رزق مالیمتوسط ​​تا زیاد
حوادث غیر منتظره مانند بلایای طبیعیمدارک مربوط به این رویداد، مدرکی دال بر برنامه‌های اصلی سفر، و تأمین مالیدر حد متوسط
دلایل رایج تمدید اقامت در آمریکا

گرین کارت آمریکا برای کانادایی‌ها

گرین کارت آمریکا، یا اقامت دائم، منحصر به هیچ ملیتی نیست و کانادایی‌ها در واقع می‌توانند برای آن درخواست دهند. دریافت گرین کارت به این معنی است که شما می‌توانید به طور نامحدود در آمریکا زندگی و کار کنید و دیگر نیازی به تمدید ویزا ندارید. راه‌های مختلفی برای دریافت گرین کارت وجود دارد که شامل حمایت مالی خانواده، استخدام، یا حتی لاتاری هستند.

یکی از روش‌های رایج برای کانادایی‌ها برای دریافت گرین کارت از طریق خانواده است. اگر بستگانی دارید که شهروند آمریکا هستند، ممکن است بتوانند از شما حمایت مالی کنند. راه دیگر اشتغال است. کارفرمایان آمریکا می‌توانند از افراد ماهر خاصی حمایت مالی کنند، اگرچه این فرآیند پیچیده تر و وقت گیرتر از روش حمایت مالی است.

گرین کارت آمریکا برای کانادایی‌ها
گرین کارت آمریکا برای کانادایی‌ها

فرآیند دریافت گرین کارت از طریق استخدام به شرح زیر است:

  1. دریافت پیشنهاد شغلی: دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آمریکایی.
  2. گواهی کار: کارفرما از وزارت کار آمریکا گواهی کار دریافت می‌کند.
  3. پرونده I-140: پس از تأیید گواهی کار، کارفرما فرم I-140 (دادخواست برای جذب کارمند مهاجر) را ارسال می‌کند.
  4. تنظیم وضعیت: هنگامی که I-140 تأیید شد و شماره ویزا در دسترس قرار گرفت، می‌توانید برای تنظیم وضعیت اگر در آمریکا هستید یا در خارج از آمریکا برای پردازش کنسولی اقدام کنید.
  5. دریافت گرین کارت: پس از پردازش و مصاحبه موفق، گرین کارت خود را دریافت خواهید کرد.

مزایا و مسئولیت‌های دریافت کننده گرین کارت آمریکا

افرادی که گرین کارت آمریکا را دریافت می‌کنند با مجموعه‌ای از حقوق و مسئولیت‌ها روبرو می‌شوند که باید نسبت به آنها آگاه باشند. دریافت گرین کارت یک گام مهم برای دریافت شهروندی آمریکا است و مزایای زیادی دارد.

برخی از مزایای دریافت گرین کارت به شرح زیر است:

  • استخدام: امکان فعالیت کاری در هر نقطه از آمریکا، بدون نیاز به حمایت کارفرما.
  • اقامت دائم: به طور نامحدود می‌توانید در آمریکا زندگی کنید.
  • حمایت از خانواده: می‌توانید از اعضای نزدیک خانواده حمایت کنید تا به شما در آمریکا بپیوندند.
  • مزایای اجتماعی: دسترسی به برخی از مزایای اجتماعی، از جمله تامین اجتماعی و مدیکر.
  • تحصیلات: دسترسی به آموزش عمومی و پرداخت دولتی در بسیاری از دانشگاه‌ها.

برخی از مسئولیت‌های دریافت گرین کارت به شرح زیر است:

  • مالیات: افرادی که گرین کارت دریافت می‌کنند موظف هستند بدون توجه به محل زندگی یا کسب درآمد خود اظهارنامه مالیاتی آمریکا را ارائه کنند.
  • حفظ اقامت: گذراندن دوره‌های طولانی در خارج از آمریکا ممکن است وضعیت اقامت دائم شما را به خطر بیندازد.
  • تمدید: گرین کارت هر 10 سال یکبار نیاز به تمدید دارد.

همچنین شایان ذکر است افرادی که گرین کارت آمریکا را دریافت می‌کنند مشمول قوانین آمریکا هستند و برخی تخلفات به خصوص جرایم جدی می‌تواند منجر به اخراج آنها از آمریکا شود. از این رو، در حالی که مزایای دریافت گرین کار بسیار زیاد است، باید به خوبی از مسئولیت‌هایی که همراه با گرین کارت است آگاه باشیم.

مزایا و مسئولیت‌های دریافت کننده گرین کارت آمریکا
مزایا و مسئولیت‌های دریافت کننده گرین کارت آمریکا

دریافت شهروندی آمریکا: فرآیند تابعیت

دریافت گرین کارت اغلب یک گام مهم و مقدمه هدف نهایی بسیاری از مهاجران است که این هدف شهروندی آمریکا خواهد بود. هنگامی که شهروند آمریکا هستید، از حقوق بیشتری برخوردار می‌شوید و حق رای در انتخابات فدرال و مصونیت از اخراج را دارید.

کانادایی‌ها، مانند سایر افرادی که گرین کارت آمریکا را دارند، پس از حفظ اقامت دائم خود برای مدت معین، معمولاً پنج سال، واجد شرایط درخواست تابعیت هستند. برای کسانی که با شهروندان آمریکایی ازدواج کرده‌اند، این مدت به سه سال کاهش می‌یابد.

فرآیند تابعیت آمریکا به شرح زیر است:

  1. بررسی شرایط: مطمئن شوید که برای مدت زمان لازم در آمریکا زندگی کرده‌اید.
  2. ارسال درخواست تابعیت: فرم N-400، درخواست تابعیت را ارسال کنید.
  3. بیومتریک: بومتریک خود را ارائه دهید.
  4. مصاحبه: در مصاحبه‌ای شرکت کنید که در آن مهارت‌ها و دانش زبان انگلیسی و همچنین اطلاعات شما در مورد دولت و تاریخ آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  5. مراسم سوگند: پس از تایید، در مراسم سوگندنامه شرکت خواهید کرد که رسماً پذیرش شما به عنوان شهروند آمریکا را نشان می‌دهد.

حمایت از خانواده برای ورود به آمریکا: گزینه‌های حمایت مالی

یکی از مزایای گرین کارت و شهروندی آمریکا، توانایی حمایت از اعضای خانواده برای پیوستن به شما در آمریکا است. با این حال، دسته بندی اعضای خانواده‌ای که می‌توانید حمایت مالی کنید و جدول زمانی ورود آنها بر اساس وضعیت شما متفاوت است.

افرادی که گرین کارت دریافت کرده‌اند: به عنوان کسی که گرین کارت دارد می‌توانید از افراد زیر حمایت مالی کنید:

  • همسر
  • فرزندان مجرد زیر 21 سال

شهروندان آمریکا: اگر تابعیت آمریکا را دریافت کرده‌اید، می‌توانید از افراد زیر حمایت مالی کنید:

  • همسر
  • فرزندان مجرد زیر 21 سال
  • والدین (اگر حداقل 21 سال سن دارید)
  • فرزندان متاهل
  • برادر و خواهر (اگر حداقل 21 سال سن دارید)
حمایت از خانواده برای ورود به آمریکا
حمایت از خانواده برای ورود به آمریکا

سخن پایانی

مسیرهای پیچیده مهاجرت به آمریکا برای کانادایی‌ها، هم برای اقامت کوتاه مدت و چه برای اقامت دائم، به تلاش، صبر و آگاهی از قوانین نیاز دارند. در حالی که کانادایی‌ها به دلیل نزدیکی و روابط طولانی مدت با آمریکا از امتیازات خاصی برخوردار هستند، باید فرآیندهای پیچیده‌ای را به ویژه برای زندگی طولانی مدت در آمریکا پشت سر بگذارند. با این حال، با آگاهی و آمادگی کافی، کانادایی‌ها می‌توانند زندگی در آمریکا با پاسپورت کانادا را تجربه کرده و از فرصت‌های گسترده‌ای که آمریکا ارائه می‌دهد لذت ببرند.

اگر قصد مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور را دارید، ما در سازمان مهاجرتی اَدیت به شما کمک می‌کنیم به هدف خود برسید و در هر مرحله از این مسیر همراه شما خواهیم بود. ❤️

منبع: + + +

سوالات متداول

آیا شهروندان کانادایی می‌توانند بدون ویزا در آمریکا زندگی کنند؟

بله، شهروندان کانادایی می‌توانند تا 6 ماه برای گردشگری یا تجارت بدون ویزا وارد آمریکا شده و در این کشور اقامت داشته باشند، اما مدت زمان دقیق اقامت توسط افسر گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در هنگام ورود تعیین می‌شود.

آیا افرادی که گرین کارت دارند موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی آمریکا هستند؟

بله، افرادی که گرین کارت دارند باید اظهارنامه مالیاتی آمریکا را با اعلام درآمد جهانی خود به IRS ارسال کنند.

آیا شهروندان آمریکا می‌توانند از خواهر و برادر خود برای مهاجرت به آمریکا حمایت کنند؟

بله، شهروندان آمریکا که حداقل 21 سال سن دارند می‌توانند از برادران و خواهران خود برای مهاجرت به آمریکا حمایت کنند.