زمانی که تصمیم به مهاجرت دارید، انتخاب کشور مقصد از اهمیت بالایی برخوردار است. این تصمیم تحت تأثیر عوامل مختلفی است که فرصت‌های اقتصادی، آب و هوا، کیفیت و استانداردهای زندگی و بسیاری از موارد را شامل می‌شود. کانادا و استرالیا دو گزینه اصلی برای بسیاری از مهاجران هستند. به همین دلیل با مقایسه زندگی در کانادا و استرالیا، قصد داریم تصمیم گیری را برای شما بین این دو کشور آسان‌تر کنیم.

در هر دو کشور استانداردهای بالای زندگی، استقبال از جوامع چندفرهنگی و زیبایی طبیعی خیره کننده را تجربه می‌کنید. با این حال، ویژگی‌های زندگی در هر کشوری می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، و این تفاوت‌ها به طور قابل توجهی بر تجربه فرد یا خانواده تأثیر می‌گذارند. پس در این مقاله از اَدیت مگ، با مقایسه‌ای جامع بین زندگی در کانادا و استرالیا همراه باشید تا بتوانید بهترین گزینه را برای مهاجرت انتخاب کنید.

معرفی کشورهای کانادا و استرالیا

کانادا، کشوری واقع در شمال آمریکای شمالی و دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است. این کشور دارای ده استان و سه قلمرو است که از اقیانوس اطلس در شرق تا اقیانوس آرام در غرب امتداد دارد. فرانسه و انگلیسی زبان‌های رسمی آن هستند که گذشته استعماری آن را نشان می‌دهد. تاریخ کانادا سرشار از فرهنگ‌های بومی، استعمار فرانسوی و بریتانیایی و موج‌های بعدی مهاجرت است که هویت متنوع و چندفرهنگی آن را شکل داده‌اند. سیستم سیاسی کانادا یک دموکراسی پارلمانی فدرال و یک سلطنت مشروطه بوده و ملکه الیزابت دوم پادشاه فعلی است.

معرفی کشورهای کانادا و استرالیا
معرفی کشورهای کانادا و استرالیا

استرالیا که بین اقیانوس آرام و هند واقع شده، ششمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت و کوچکترین قاره آن است. مناظر استرالیا که به شش ایالت و دو قلمرو تقسیم شده است، از مراکز شهری شلوغ مانند سیدنی و ملبورن تا مناطق حومه وسیع و سواحل بکر را در بر می‌گیرد. انگلیسی زبان غالب است و تاریخ آن فرهنگ‌های بومی، استعمار بریتانیا و الگوهای متنوع مهاجرت را در هم آمیخته است. استرالیا یک سلطنت قانون اساسی پارلمانی فدرال است که پادشاه بریتانیا توسط یک فرماندار کل نمایندگی می‌شود.

از کجا شـــــــــــروع کنم؟!
فرم ارزیابی رایگان را تکمیل کنید و وقت مشاوره رزرو کنید، شرایط شما را تخصصی بررسی میکنم و در کنارتان خواهیم بود.

مقایسه استاندارد زندگی در کانادا و استرالیا

کانادا کیفیت زندگی بالا، خدمات بهداشت  درمان و آموزشی عالی و رفاه اجتماعی بسیار زیادی دارد. خدمات بهداشت و درمان در کانادا از بودجه عمومی تامین می‌شود و تضمین می‌کند که همه ساکنان بدون پرداخت هزینه‌های مستقیم به خدمات پزشکی دسترسی دارند. سیستم آموزشی، از سطوح ابتدایی تا متوسطه، استاندارد بالایی را با موسسات متعدد مشهور جهانی حفظ می‌کند. علاوه بر این، برنامه‌های رفاه اجتماعی کانادا، از جمله مزایای بیکاری و طرح‌های بازنشستگی، امنیت خاطر زیادی به ساکنان ارائه می‌دهد. مناظر وسیع این کشور، همراه با امکانات شهری، تعادلی در تجارب تفریحی و فرهنگی را تضمین می‌کند.

استرالیا از استاندارد زندگی مشابهی با کانادا دارد. سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور، به نام Medicare، درمان رایگان یا یارانه‌ای را برای همه استرالیایی‌ها و مقیم دائم ارائه می‌دهد. سیستم آموزشی آن در بین برترین‌های جهان قرار دارد و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه سیدنی و دانشگاه ملبورن همواره در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌‌های جهان قرار می‌گیرند.

برنامه‌های رفاه اجتماعی استرالیا حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و حمایت از بیکاران، سالمندان و خانواده‌های نیازمند را تضمین می‌کند. شهرهای استرالیا با ترکیبی از پیچیدگی شهری و نزدیکی به طبیعت، اغلب از نظر زیست پذیری در رتبه بالایی قرار دارند.

بررسی وضعیت آب و هوا در کانادا و استرالیا

وسعت کانادا باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از آب و هوا می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • مناطق ساحلی، مانند بریتیش کلمبیا، از آب و هوای معتدل دریایی برخوردار هستند که اغلب زمستان‌های ملایم‌تر و تابستان‌های خنک‌تر دارند.
  • پریری‌ها زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم را تجربه می‌کنند.
  • مرکز کانادا که شهرهایی مانند تورنتو و مونترال را در بر می‌گیرد، زمستان‌های سرد (اغلب با برف) و تابستان‌های گرم و مرطوب را تجربه می‌کند.
  • مناطق شمالی آب و هوای نیمه قطبی یا قطب شمال با زمستان‌های طولانی و سخت دارد.
آب و هوا در کانادا و استرالیا
آب و هوا در کانادا و استرالیا

آب و هوای استرالیا به اندازه مناظر آن متنوع است و شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مناطق شمالی مانند کوئینزلند آب و هوای گرمسیری با فصول مرطوب و خشک را تجربه می‌کنند و مرکزی برای جنگل‌های بارانی سرسبز و دیواره مرجانی بزرگ هستند.
  2. استرالیای مرکزی مناطق بیابانی خشکی را در خود جای داده است، جایی که دمای هوا زیاد است.
  3. مناطق جنوبی که شهرهایی مانند ملبورن و سیدنی در آن قرار دارند، آب و هوای معتدلی را تجربه می‌کنند. در این مناطق، زمستان‌ها معتدل و تابستان‌ها گرم است.
  4. سواحل غربی استرالیا، به ویژه پرت، از آب و هوای مدیترانه‌ای برخوردار است که با زمستان‌های مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک همراه خواهد بود.

برای مهاجرانی که قصد دارند یکی از این دو کشور را انتخاب کنند، انواع مختلف شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف هر کشور وجود دارد که شامل منطقه‌های سردسیر و برفی تا سواحل غرق در آفتاب هستند. نکته کلیدی این است که مهاجر باید تصمیم بگیرد کدام آب و هوا با شخصیت او همخوانی دارد.

فرصت‌های اقتصادی و میانگین حقوق و دستمزد در کانادا و استرالیا

اقتصاد کانادا متنوع است و از بخش‌هایی مانند منابع طبیعی، تولید و خدمات پشتیبانی تشکیل شده است. شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور مراکز مالی، فناوری و رسانه هستند و حقوق رقابتی ارائه می‌دهند. متوسط حقوق سالانه در کانادا تقریباً 55000 دلار کانادا است.

اقتصاد استرالیا در بخش معدن، کشاورزی، خدمات و گردشگری رشد کرده است. مراکز اقتصادی مانند سیدنی و ملبورن فرصت‌های گسترده‌ای در امور مالی، فناوری اطلاعات و سایر بخش‌ها ارائه می‌دهند. متوسط دستمزد سالانه در استرالیا حدود 89000 دلار استرالیا است.

در ادامه جدولی از مقایسه میانگین حقوق در برخی از مشاغل محبوب بین دو کشور ارائه داده‌ایم:

حرفهکانادا (دلار کانادا)استرالیا (دلار استرالیا)
مهندس نرم افزار80000 دلار100000 دلار
پرستار75000 دلار72000 دلار
معلم60000 دلار70000 دلار
حسابدار70000 دلار85000 دلار
مقایسه میانگین حقوق در برخی از مشاغل محبوب بین دو کشور

مقایسه هزینه زندگی در کانادا و استرالیا

در کانادا استاندارد بالایی از زندگی را تجربه می‌کنید، با این حال هزینه زندگی به طور قابل توجهی متفاوت است. شهرهایی مانند ونکوور و تورنتو از جمله گران‌ترین شهرهایی هستند که به دلیل هزینه‌های بالای مسکن، هزینه زندگی در آنها افزایش یافته است. با این حال، شهرهای کوچکتر اغلب گزینه‌های زندگی مقرون به صرفه‌تری را ارائه می‌دهند. وسایل ضروری مانند آب و برق، غذا و حمل و نقل قیمت مناسبی دارند، اما تعادل بین حقوق و هزینه‌ها بر اساس محل اقامت انتخابی بسیار مهم است.

هزینه زندگی در کانادا و استرالیا
هزینه زندگی در کانادا و استرالیا

هزینه‌های زندگی در استرالیا، به ویژه در شهرهایی مانند سیدنی و ملبورن، نسبتاً گران است. با این حال، متوسط حقوق‌های بالاتر اغلب هزینه‌های زندگی را جبران می‌کند. درست مانند کانادا، دور شدن از مراکز شهری می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها شود. اقلام روزمره، سرگرمی‌ها و غذا خوردن در رستوران ممکن است در مقایسه با کشورهای دیگر گران‌تر به نظر برسند، اما با استاندارد بالای زندگی که کشور فراهم می‌کند، همخوانی دارند.

هر دو کشور، در حالی که فرصت‌های بی‌شمار و استاندارد بالای زندگی را ارائه می‌دهند، مجموعه چالش‌های مالی خود را نیز دارند و مهاجران باید تحقیقات کاملی را متناسب با نیازهای شخصی و خانوادگی خود در این مورد انجام دهند.

بررسی خدمات بهداشت و درمان در کانادا و استرالیا

خدمات بهداشت و درمان کانادا، عمدتاً از طریق بودجه عمومی تامین خواهد شد و خدمات را عمدتاً از طریق ارائه دهندگان خصوصی در اختیار ساکنین می‌گذارد. مدیریت در سطح استانی و منطقه‌ای است و تضمین می‌کند که مراقبت‌ها متناسب با نیازهای منحصر به فرد هر منطقه است. همه شهروندان کانادایی و مقیم دائم می‌توانند بدون پرداخت هزینه مستقیم در محل، به خدمات پزشکی ضروری بیمارستانی و پزشک دسترسی داشته باشند.

در حالی که اکثر خدمات ضروری تحت پوشش هستند، برخی از زمینه‌ها مانند مراقبت‌های دندانپزشکی، خرید برخی داروها یا چشم پزشکی به بیمه خصوصی یا پرداخت هزینه نیاز دارند. تمرکز مراقبت‌های بهداشتی کانادا بر مراقبت‌های پیشگیرانه و اطمینان از دسترسی همه ساکنان به خدمات پزشکی است.

Medicare نام طرح بهداشت عمومی استرالیا است که تضمین می‌کند همه شهروندان استرالیایی، مقیمان دائمی و برخی از بازدیدکنندگان خارج از کشور به طیف وسیعی از خدمات بهداشتی و درمانی بدون هیچ هزینه‌ای دسترسی دارند. Medicare که از طریق دلار مالیات دهندگان تأمین می‌شود، درمان رایگان یا یارانه‌ای توسط متخصصان بهداشت و درمان و اقامت رایگان در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌دهد.

بهداشت و درمان در کانادا و استرالیا
بهداشت و درمان در کانادا و استرالیا

درست مانند کانادا، برخی از خدمات بهداشتی، مانند مراقبت‌های دندانپزشکی و فیزیوتراپی، تحت پوشش طرح عمومی نیستند و ممکن است نیاز به بیمه درمانی خصوصی داشته باشند. با این حال، دولت طرح‌هایی مانند طرح مزایای دارویی (PBS) ارائه می‌دهد که برای خرید برخی داروها یارانه می‌دهد.

مقایسه فرصت‌های آموزشی در کانادا و استرالیا

سیستم آموزشی کانادا جامع است و به سه سطح اصلی تقسیم می‌شود:

  • ابتدایی
  • متوسطه
  • پس از متوسطه

سیستم آموزشی در کانادا در سطح استانی اداره می‌شود و کیفیت آموزش در سراسر کشور بالا است. آموزش ابتدایی و متوسطه بر اساس استان مورد نظر تا سن 16 یا 18 سالگی اجباری است. کانادا دارای چندین دانشگاه برتر مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مک گیل است که برنامه‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند. این کشور همچنین به دلیل استقبال از دانشجویان بین المللی، بورسیه‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای آنها ارائه می‌دهد.

سیستم آموزشی استرالیا از شهرت بین‌المللی قوی برخوردار بوده که زیربنای چارچوب صلاحیت‌های استرالیا و یک سیستم یکپارچه است. درست مانند کانادا، آموزش در این کشور نیز شامل سه سطح است:

  1. مدرسه
  2. آموزش و پرورش حرفه‌ای (VET)
  3. آموزش عالی

آموزش مدرسه مشابه سیستم کانادا در ترکیبی از موسسات دولتی و خصوصی انجام می‌شود. دانشگاه‌های استرالیا از جمله دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی و دانشگاه ملبورن در سطح جهانی رتبه بالایی دارند. این کشور یک مقصد مهم برای دانشجویان بین المللی است که بورسیه‌های تحصیلی نیز به آنها ارائه می‌دهد.

فرصت‌های آموزشی در کانادا و استرالیا
فرصت‌های آموزشی در کانادا و استرالیا

فرآیند درخواست تحصیل در کشورهای کانادا و استرالیا

فرآیند درخواست تحصیل در کشورهای کانادا و استرالیا به شرح زیر است:

  1. تحقیق کرده و موسسه و دوره مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  2. شرایط پذیرش و پیش نیازها را بررسی کنید.
  3. مدارک لازم (ریز نمرات تحصیلی، نمرات زبان) را تهیه کنید.
  4. درخواست خود را به موسسه ارائه دهید.
  5. منتظر پاسخ باشید و در صورت پذیرش، نامه خود را دریافت کنید.
  6. بیمه درمانی (بر اساس نیاز هر دو کشور) تهیه کنید.
  7. وجوه لازم را واریز کنید.
  8. تأیید الکترونیکی ثبت نام (eCOE) را دریافت کنید.
  9. برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید.
  10. برای سفر به کانادا و حضور در مدرسه یا دانشگاه آماده شوید.

امنیت در کشورهای کانادا و استرالیا

کانادا همواره به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان رتبه بندی می‌شود. در حالی که شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور نسبتاً امن هستند، آنها نیز مانند همه شهرهای بزرگ دارای محله‌هایی هستند که در آن‌ها جرم و جنایت اتفاق می‌افتد و رعایت جانب احتیاط، ضروری است. جرایم خشن نسبتاً کم است و احساس امنیت عمومی بالاست. پلیس سلطنتی کانادا و خدمات پلیس شهر به طور فعال در جوامع حضور دارند و امنیت و اعتماد عمومی را تضمین می‌کنند.

مثلا در سال 2021، ونکوور یک طرح پلیسی اجتماعی را راه اندازی کرد که در آن افسران پلیس به طور فعال در جوامع محلی فعالیت داشتند، با آنها روابط ایجاد کردند و به هر گونه نگرانی آنها پاسخ دادند.

استرالیا یک مقصد امن برای ساکنان و گردشگران است. شهرهای بزرگی مانند سیدنی، بریزبن و پرث میزان جرم و جنایت پایینی دارند، مخصوصاً وقتی صحبت از جنایات خشن باشد. با این حال، همیشه توصیه می‌شود در مناطق خاص یا در ساعات شب احتیاط کنید. نیروهای پلیس استرالیا فعال هستند و اغلب برنامه‌های مشارکت اجتماعی را اجرا می‌کنند. آنها اطمینان حاصل می‌کنند که مردم احساس امنیت دارند.

امنیت در کشورهای کانادا و استرالیا
امنیت در کشورهای کانادا و استرالیا

مثلا نیروی پلیس نیو ساوت ولز برنامه‌ای به نام «کمیته‌های حوزه ایمنی جامعه» را اجرا می‌کند که از اقدامات آن گفت‌وگو بین پلیس و جامعه، رسیدگی به نگرانی‌ها و ارتقای ابتکارات امنیتی است.

سخن پایانی

هم کانادا و هم استرالیا دو مقصد اصلی برای مهاجران هستند و فرصت‌های زیاد و استانداردهای بالای زندگی را ارائه می‌کنند. مناظر وسیع کانادا ترکیبی از آب و هوای معتدل و سرد را به ارمغان می‌آورد، در استرالیا شرایط آب و هوایی گرمسیری و معتدل حاکم است.

فرصت‌های شغلی، بازار املاک و مستغلات و فرهنگ در این دو کشور بسیار متفاوت است، با این حال هر دو کشور از ارزش‌های چندفرهنگی، فراگیری و یکپارچگی جهانی حمایت می‌کنند. در نهایت، با مقایسه زندگی در کانادا و استرالیا، تصمیم نهایی برای انتخاب بین این دو کشور به اهداف شخصی، آینده شغلی و شرایط زندگی شما بستگی دارد. صرف نظر از همه تفاوت‌ها، هر دو کشور فرصتی برای یک زندگی مرفه و کامل را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

ما در سازمان مهاجرتی اَدیت، به شما کمک می‌کنیم از طریق بهترین برنامه مهاجرتی متناسب با اهداف و مهارت‌های خود وارد کانادا شوید و قدم به قدم در مسیر مهاجرت به کانادا در کنارتان هستیم. ❤️

منبع: + + +

سوالات متداول

کدام کشور بین کانادا و استرالیا به طور کلی آب و هوای معتدل‌تری دارد؟

استرالیا دارای آب و هوای معتدل‌تری است. در مقابل، آب و هوای کانادا به خصوص در بخش‌های مرکزی و شمالی سردتر است.

قیمت املاک و مستغلات در شهرهای بزرگ کانادا و استرالیا چگونه است؟

در شهرهای بزرگ هر دو کشور، مانند تورنتو در کانادا و سیدنی در استرالیا، قیمت املاک و مستغلات نسبتا بالا است.

عوامل اولیه موثر بر هزینه زندگی در کشورهای کانادا و استرالیا چیست؟

هزینه زندگی در هر دو کشور به طور قابل توجهی تحت تأثیر قیمت مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ است. عوامل دیگر شامل حمل و نقل، خدمات آب و برق، مواد غذایی، سرگرمی و مواردی از این قبیل هستند. خدمات عمومی، مانند خدمات بهداشت و درمان، می‌تواند برخی از این هزینه‌ها را جبران کند.