در دنیای امروز، مهاجرت امری طبیعی و رایج است و به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. برخی برای فرصت‌های اقتصادی، فعالیت‌های تحصیلی یا صرفاً یک شروع تازه مهاجرت می‌کنند. هم کانادا و هم آلمان با جاذبه‌ها و چالش‌های خاص خود مقاصد مهمی برای مهاجرت هستند و به همین دلیل تصمیم داریم به مقایسه زندگی در کانادا و آلمان بپردازیم.

کانادا کشوری در آمریکای شمالی است که مناظر طبیعی زیبا و تنوع فرهنگی مهاجرپذیر دارد. آلمان، کشوری واقع در قلب اروپا است که تاریخ غنی، اقتصاد قوی و فرهنگ تاثیرگذاری دارد. در این مقاله از اَدیت مگ قصد داریم شرایط زندگی در هر دو کشور را با هم مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقایسه تاریخ و جغرافیا در کانادا و آلمان

کانادا، دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت، شش منطقه زمانی را در بر می‌گیرد و دارای مناظر بی‌شماری از کوه‌های راکی در غرب تا استان‌های دریایی آرام در شرق است. از نظر تاریخی، کانادا قبل از تبدیل شدن به مستعمره فرانسه و سپس بریتانیا، سرزمینی بود که بومیان در آن ساکن بودند. تاریخ آن به طور قابل توجهی توسط این تأثیرات استعماری و همچنین نزدیکی آن به ایالات متحده شکل گرفته است. امروزه، این کشور همچنان بخشی از کشورهای مشترک المنافع است و پادشاه بریتانیا را به عنوان رئیس تشریفاتی دولت خود به رسمیت می‌شناسد.

تاریخ و جغرافیا در کانادا و آلمان
تاریخ و جغرافیا در کانادا و آلمان

از سوی دیگر آلمان در اروپای مرکزی قرار دارد و از نظر جغرافیایی بسیار کوچکتر از کانادا است. ترکیبی از دشت‌های ساحلی، دره‌های رودخانه‌ای مانند راین و البه و رشته کوه‌هایی مانند آلپ در جنوب این کشور واقع شده‌اند. از نظر تاریخی، منطقه‌ای که امروزه به نام آلمان شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از دولت‌ها و سرزمین‌های مستقل بود که در سال 1871، متحد شدند. قرن بیستم به ویژه برای آلمان، شاهد دو جنگ جهانی و پس از آن تقسیم به شرق و غرب در طول جنگ سرد بود. اتحاد مجدد آلمان در سال 1990 اتفاق افتاد و پیامدهای آن هنوز در جامعه آلمانی دیده می‌شود.

از کجا شـــــــــــروع کنم؟!
فرم ارزیابی رایگان را تکمیل کنید و وقت مشاوره رزرو کنید، شرایط شما را تخصصی بررسی میکنم و در کنارتان خواهیم بود.

مقایسه جمعیت و تنوع فرهنگی در کانادا و آلمان

تنوع یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بافت فرهنگی یک ملت است و کانادا و آلمان، هر دو در این مورد حرفی برای گفتن دارند.

کانادا موزاییکی از فرهنگ‌هاست. در این کشور با سیاست رسمی چندفرهنگی که در دهه 1970 رسمیت پیدا کرد، محیطی چند فرهنگی ایجاد شد که در آن فرهنگ‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند. این تنوع ریشه در تاریخچه مهاجرت کانادا دارد که شامل مهاجران اروپایی، آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه هستند. شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور مظهر این چندفرهنگی هستند. در این شهرها به چندین زبان صحبت می‌شود.

آلمان نیز تغییرات قابل توجهی در چشم انداز جمعیتی خود به ویژه پس از جنگ جهانی دوم داشته است. پس از جنگ، هجوم قابل توجهی از «گاستاربایتر» یا کارگران مهمان، عمدتاً از ترکیه، وارد این کشور شدند که این اتفاق شروع تبدیل شدن آلمان به یک جامعه چند فرهنگی بود. در سال‌های اخیر، به‌ویژه در جریان بحران پناهجویان در سال 2015، آلمان درهای خود را به روی تعداد قابل توجهی از پناهجویان، عمدتاً از سوریه، افغانستان و عراق باز کرد.

این امر از بسیاری جهات نمایه جمعیتی و فرهنگی کشور را تغییر داده است. با این حال، ادغام این جمعیت‌های متنوع با یکدیگر یک فرآیند مداوم است و آلمان در این سفر با چالش‌ها و موفقیت‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند.

جمعیت و تنوع فرهنگی در کانادا و آلمان
جمعیت و تنوع فرهنگی در کانادا و آلمان

مقایسه زندگی در کانادا و آلمان و بررسی شاخص‌های زندگی در دو کشور

یکی از موارد مهمی که در مقایسه زندگی در کانادا و آلمان باید در نظر گرفته شود، شاخص‌های اقتصادی است. در جدول زیر برخی شاخص‌های اقتصادی در آلمان و کانادا را بررسی کرده‌ایم:

شاخصکانادا (دلار آمریکا)آلمان (دلار آمریکا)
تولید ناخالص داخلیتقریباً 1.64 تریلیون دلارتقریباً 3.86 تریلیون دلار
صنایع پیشرومنابع طبیعی، مالی، فناوریتولید، خودرو، مواد شیمیایی، فناوری
نرخ بیکاریحدود 7.5٪حدود 3.6٪
شاخص‌های اقتصادی در آلمان و کانادا

اقتصاد کانادا در منابع طبیعی فراوان مانند نفت، گاز، مواد معدنی و چوب، متنوع است. شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور نیز در حال تبدیل شدن به قطب جهانی برای امور مالی و فناوری هستند. صحنه فناوری کانادا با استارتاپ‌های در حال رشد و هجوم استعدادها در حال افزایش است.

آلمان اغلب به عنوان موتور اقتصادی اروپا معرفی می‌شود. آلمان که به عنوان سومین صادرکننده بزرگ جهان شناخته می‌شود، جایگاهی برای خود در تولید، صنایع خودروسازی و مهندسی ایجاد کرده است. برندهایی مانند مرسدس بنز، بی‌ام و و زیمنس قدرت اقتصادی آلمان را نشان می‌دهند. علاوه بر این، شهرهایی مانند برلین شاهد رونق فناوری هستند که کارآفرینان و نوآوران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند.

بررسی هزینه‌های زندگی در کانادا و آلمان

هزینه زندگی همواره یکی از ملاحظات مهم برای هر مهاجری است. هم کانادا و هم آلمان استانداردهای زندگی بالایی دارند، اما تفاوت‌هایی که در ساختار هزینه‌ها بین این دو کشور وجود دارد، نقش مهمی در تصمیم گیری مهاجران ایفا می‌کند.

در کانادا، هزینه‌ها به طور قابل توجهی بر اساس موقعیت مکانی متفاوت است. به عنوان مثال، شهرهایی مانند ونکوور و تورنتو به طور قابل توجهی گرانتر از وینیپگ یا هالیفاکس هستند که این امر به ویژه در مورد مسکن به چشم می‌خورد. به طور متوسط، در کانادا مواد غذایی نسبت به آلمان گران‌تر است. با این حال، هزینه آب و برق، به ویژه گرمایش، در طول زمستان‌، در کانادا افزایش پیدا می‌کند.

هزینه‌های زندگی در کانادا و آلمان
هزینه‌های زندگی در کانادا و آلمان

در آلمان هزینه‌ها تعادل بیشتری دارند. هزینه‌ها در شهرهای بزرگی مانند مونیخ و فرانکفورت در رده‌های پایین‌تری به خصوص از نظر اجاره مسکن قرار می‌گیرد. به لطف انبوهی از زنجیره‌های تخفیفی، مواد غذایی در این کشور نسبتاً مقرون به صرفه هستند. حمل و نقل عمومی در آلمان، به خصوص با توجه به هزینه‌های بالای سوخت اغلب مقرون به صرفه‌تر از استفاده از ماشین شخصی است.

در هر دو کشور، خدمات بهداشت و درمان، عمدتاً از بودجه عمومی تامین می‌شود و تضمین می‌کند که هزینه‌های پزشکی برای شهروندان عادی زیاد نیست. در اصل، با اینکه در هزینه‌های خاص تغییراتی وجود دارد، کیفیت کلی زندگی در کانادا و آلمان به‌طور قابل توجهی بالاست.

بررسی فرصت‌های شغلی در کانادا و آلمان

آینده شغلی نقشی اساسی در هر تصمیم مهاجرتی ایفا می‌کند. در این مورد هم کانادا و هم آلمان فرصت‌های فراوانی را در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهند.

بازار کار کانادا گسترده و متنوع است. شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور مراکز مالی، فناوری و رسانه هستند. منابع طبیعی غنی این کشور در صنایعی مانند انرژی، معدن و جنگلداری به چشم می‌خورند. برای کارگران ماهر، به ویژه در فناوری اطلاعات، مهندسی و خدمات بهداشت و درمان، برنامه اکسپرس اینتری کانادا مسیری برای اقامت دائم بر اساس یک سیستم امتیازدهی ارائه خواهد داد که سن، تجربه کاری و مهارت زبان و سایر موارد را فاکتور قرار می‌دهد.

آلمان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان با نرخ بیکاری پایین است. اقتصاد پویا در این کشور به ویژه در بخش‌های مهندسی، خودرو، و تولید به چشم می‌خورد. شرکت‌هایی مانند BMW، زیمنس، و بوش همیشه به دنبال متخصصان ماهر هستند. برای مهاجران غیر اتحادیه اروپا، دریافت کارت آبی یک اقدام مهم است که به آنها اجازه می‌دهد در صورت دریافت مدرک دانشگاهی و قرارداد کاری با حداقل حقوق مشخص، در آلمان مشغول به کار شوند.

فرصت‌های شغلی در کانادا و آلمان
فرصت‌های شغلی در کانادا و آلمان

فرایند پیدا کردن شغل در کانادا و آلمان

فرایند پیدا کردن شغل در کانادا و آلمان به شرح زیر است:

  1. تحقیق و شناسایی فرصت‌‌ها: بخش‌هایی که افراد جدید را استخدام می‌کنند و صلاحیت‌های مورد نیاز را بشناسید.
  2. تهیه رزومه: رزومه خود را متناسب با نقش شغلی مورد نظر تنظیم کنید.
  3. ارائه درخواست: برای ارائه درخواست،از پورتال‌های شغلی، وب سایت‌های شرکت‌ها یا آژانس‌های استخدام استفاده کنید.
  4. فرآیند مصاحبه: مصاحبه می‌تواند حضوری یا آنلاین یا به صورت تلفنی انجام شود.
  5. پیشنهاد کار و مجوز کار: هنگامی که یک پیشنهاد کاری دریافت کردید، برای دریافت مجوز کار یا ویزای لازم اقدام کنید.
  6. سفر به کشور مقصد: پس از دریافت ویزا، برای سفر به کشور مقصد برنامه ریزی کنید.

مقایسه سیستم آموزشی در کانادا و آلمان

تحصیلات عالی اغلب یک نیروی محرکه برای مهاجرت است. هم کانادا و هم آلمان استانداردهای آموزشی بالا و موسساتی در سطح جهانی دارند. کانادا دارای چندین دانشگاه برتر شامل موارد زیر است:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا

این کشور دانشگاه‌های چندفرهنگی را ارائه می‌دهد و به لطف فرصت‌های کاری پس از تحصیل و مسیرهای اقامت دائم، به مقصدی مطلوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. شهریه‌ها در دانشگاه‌های این کشور در عین رقابتی بودن، بر اساس دوره، موسسه و استان متفاوت است.

آلمان در حوزه آموزش عالی در درجه اول به دلیل شهریه‌های پایین و حتی فرصت تحصیل رایگان برای دوره‌های کارشناسی، حتی برای دانشجویان بین المللی به شدت مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. این امر آلمان را برای دانشجویان در سراسر جهان بسیار جذاب کرده است. موسساتی مانند دانشگاه هایدلبرگ،LMU  مونیخ و دانشگاه فنی مونیخ در سطح جهانی شناخته شده هستند. دوره‌ها عمدتاً به زبان آلمانی هستند، اما تعدادی از برنامه‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برای پاسخگویی به جمعیت بین‌المللی ارائه می‌شوند.

در حالی که هر دو کشور استانداردهای آموزشی بی‌عیب و نقصی را ارائه می‌دهند، سیستم آموزشی تقریبا رایگان آلمان برای کسانی که نسبت به پیامدهای مالی تحصیل دانشگاهی محتاط هستند، به آن برتری می‌دهد.

سیستم آموزشی در کانادا و آلمان
سیستم آموزشی در کانادا و آلمان

مقایسه خدمات بهداشت و درمان در کانادا و آلمان

دسترسی به خدمات بهداشت و درمان با کیفیت، مهم ترین نکته‌ای است که در مقایسه زندگی در کانادا و آلمان باید در نظر بگیرید. سیستم خدمات بهداشت و درمان کانادا با بودجه عمومی عمل می‌کند، به این معنی که ساکنان خدمات بهداشت و درمان را بدون هزینه مستقیم دریافت می‌کنند. هر استان و منطقه در کانادا که مالیات دریافت می‌کند، برنامه بیمه درمانی خاص خود را دارد.

در حالی که خدمات پزشکی ضروری تحت پوشش قرار می‌گیرند، خرید برخی داروهای خاص ممکن است پوشش داده نشوند و به بیمه خصوصی تکمیلی نیاز دارند. به عنوان مثال، در بریتیش کلمبیا، طرح خدمات پزشکی (MSP) خدمات پزشکی ضروری انجام شده توسط پزشکان و ماماها، جراحی دندان و دهان و معاینات چشم را در صورت نیاز پزشکی پوشش می‌دهد.

خدمات بهداشت و درمان آلمان یک سیستم دوگانه دارد. بیمه درمانی قانونی (SHI)، نوعی بیمه درمانی اجباری است که حدود 90 درصد از جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد. 10٪ باقیمانده بیمه درمانی خصوصی (PHI) را انتخاب می‌کنند. سیستم SHI عمدتاً از طریق مشارکت‌های کارمندان و کارفرمایان تأمین می‌شود، در حالی که حق بیمه PHI بر اساس عوامل فردی مانند سن و سابقه پزشکی است. خدمات بهداشت و درمان آلمان که به استانداردهای بالای خود مشهور است، تضمین می‌کند که همه، صرف نظر از درآمدشان، به مراقبت‌های پزشکی دسترسی دارند.

در آلمان، AOK (Allgemeine Ortskrankenkasse) یکی از بزرگترین طرح‌های بیمه سلامت عمومی است که بیشتر درمان‌های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان را پوشش می‌دهد.

خدمات بهداشت و درمان در کانادا و آلمان
خدمات بهداشت و درمان در کانادا و آلمان

سخن پایانی

کانادا و آلمان هر دو کشوری هستند که نقاط قوت و پیشنهادات منحصر به فردی دارند و فرصت‌های زیادی در اختیار مهاجران می‌گذارند. مناظر زیبا، روحیه چندفرهنگی و صنایع فناوری پر رونق کانادا با استحکام اقتصادی، تاریخ و سنت‌های ریشه‌دار آلمان مقایسه می‌شود.

برای مقایسه زندگی در کانادا و آلمان باید خدمات بهداشت و درمان، بازار کار و مواردی از این قبیل مورد بررسی قرار گیرد و تفاوت‌های دو کشور مشخص شود. انتخاب بین این دو کشور به اهداف شخصی، فرصت‌های حرفه‌ای و مهارت‌های شما بستگی دارد. در هر دو کشور دموکراسی و کیفیت بالای زندگی دیده می‌شود و مکانی ایده‌آل برای مهاجرت هستند.

اگر قصد مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور را دارید، ما در سازمان مهاجرتی اَدیت به شما کمک می‌کنیم به هدف خود برسید و در هر مرحله از این مسیر همراه شما خواهیم بود. ❤️

منبع: + + +

سوالات متداول

بودجه سیستم بهداشت و درمان در کانادا چگونه تامین می‌شود؟

در کانادا، سیستم بهداشت و درمان عمدتاً از طریق مالیات تأمین می‌شود و کانادایی‌ها به «Medicare» دسترسی دارند که خدمات پزشکی ضروری را بدون هیچ هزینه مستقیم پوشش می‌دهد.

در زمینه آموزش، سیستم دوگانه تحصیلی در آلمان چیست؟

سیستم دوگانه تحصیلی در آلمان، یادگیری آکادمیک را با آموزش حرفه‌ای ترکیب کرده و تضمین می‌کند که دانش آموزان هم دانش نظری و هم مهارت‌های عملی را دریافت می‌کنند و آنها را به خوبی برای بازار کار آماده خواهد کرد.

بازار املاک و مستغلات در شهرهای کانادا مانند ونکوور و تورنتو در مقایسه با بقیه آمریکای شمالی چگونه است؟

شهرهایی مانند ونکوور و تورنتو در دهه گذشته شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌های املاک و مستغلات بوده‌اند که آنها را به یکی از گران‌ترین مکان‌ها برای زندگی در آمریکای شمالی تبدیل کرده است.

کدام کشور به ویژه در بخش‌هایی مانند فناوری اطلاعات، مهندسی، بهداشت و امور مالی تاکید قابل توجهی بر مهاجرت افراد ماهر دارد؟

کانادا تاکید قابل توجهی بر مهاجرت افراد ماهر در این بخش‌ها دارد و پیدا کردن فرصت‌ها را برای متخصصان را آسان‌تر می‌کند.