مهاجرت تصمیم مهمی است که زندگی شما را تغییر می‌دهد. فرایند مهاجرت نیازمند تحقیقات فراوان، برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن نکات زیادی است. تصمیم گیری در کشوری که می‌خواهید به آن مهاجرت کنید نیز به اندازه فرآیند مهاجرت مهم است. هر کشور ترکیبی منحصربه‌فرد از فرصت‌ها و چالش‌ها را ارائه می‌دهد که ممکن است بر تجربه فرد به عنوان یک مهاجر تأثیر بگذارد. در این مقاله از اَدیت مگ تصمیم گرفتیم به مقایسه مهاجرت به انگلیس یا کانادا بپردازیم و این دو کشور را از همه نظر بررسی و مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی کلی شرایط زندگی در انگلیس و کانادا

بریتانیا، سرزمینی است که انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی در آن قرار گرفته‌اند. بریتانیا کشوری با تاریخ و فرهنگ منحصر‌به‌فرد است و امروزه یکی از قدرتمندترین کشور‌های جهان محسوب می‌شود. این کشور یکی از بزرگترین اقتصادهای جهانی را دارد و فرصت‌های شغلی متنوعی را به ویژه در بخش‌هایی مانند مالی، فناوری و خدمات بهداشت و درمان ارائه می‌دهد.

بررسی کلی شرایط زندگی در انگلیس و کانادا
بررسی کلی شرایط زندگی در انگلیس و کانادا

در انگلستان موسسات آموزشی بزرگی وجود دارد و سیستم بهداشت و درمان آن به نام سرویس بهداشت ملی، خدمات درمانی رایگان در محل ارائه می‌دهد. از نظر اندازه جغرافیایی این کشور در مقایسه با کانادا کوچکتر است، اما شما می‌توانید با توجه سبک زندگی خود مراکز شهری شلوغ مانند لندن و منچستر یا مناطق روستایی آرام را برای زندگی انتخاب کنید.

در سوی دیگر اقیانوس اطلس، کانادا، دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت، کشوری با مناظر خیره کننده و زیبا و جامعه‌ای چندفرهنگی قرار گرفته است که استاندارد بالایی برای زندگی دارد. اقتصاد این کشور قوی و متنوع است در بخش‌هایی مانند منابع طبیعی، تولید و خدمات حرفی برای گفتن دارد. آموزش و سیستم بهداشت و درمان در کانادا نیز از جمله سیستم‌های عمومی در این کشور هستند که خدمات با کیفیت بالا به همه ساکنین ارائه می‌دهند.

از کجا شـــــــــــروع کنم؟!
فرم ارزیابی رایگان را تکمیل کنید و وقت مشاوره رزرو کنید، شرایط شما را تخصصی بررسی میکنم و در کنارتان خواهیم بود.

سیاست‌های مهاجرتی کانادا؛ از مهاجران حمایت می‌کند و آنها را می‌پذیرد. همین موضوع کانادا را به انتخابی محبوب برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال شروع یک زندگی جدید در خارج از کشور خود هستند. در کشور کانادا می‌توانید هم شهرهای بزرگی مانند تورنتو و ونکوور و هم مناطق روستایی آرام را برای زندگی انتخاب کنید که برای هر سبک زندگی مناسب است.

در ادامه با مقایسه مهاجرت به انگلیس یا کانادا، سعی می‌کنیم همه موارد مهم در مورد این دو کشور از جمله سیاست‌های مهاجرتی، فرصت‌های شغلی، هزینه‌های زندگی، و نگرش‌های اجتماعی نسبت به مهاجران را بررسی کنیم تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

مقایسه فرایند مهاجرت به انگلیس و کانادا

فرایند مهاجرت به هر کشور از جمله انگلستان یا کانادا به عنوان یک شهروند خارجی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • مدارک
  • مهارت‌ها
  • سطح زبان
  • سطح تحصیلات
فرایند مهاجرت
فرایند مهاجرت

فرایند مهاجرت به کانادا نسبت به فرایند مهاجرت به انگلستان ساده‌تر است و این کشور فرصت‌های بیشتری در اختیار مهاجران قرار می‌دهد؛ به خصوص اگر شرایط شرکت در یکی از برنامه‌های مهاجرت تجاری مانند برنامه کارگران ماهر فدرال را داشته باشید. اگر یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی دریافت کنید، روند مهاجرت بسیار ساده می‌شود. همچنین در صورتی که به زبان انگلیسی مسلط باشید، دیگر موانع زبانی ندارید و روند مهاجرت شما ساده‌تر می‌شود.

مهاجرت به انگلستان برای هر متقاضی نیز فرایند مشخصی دارد که باید نسبت به آن آگاه باشید. فرایند مهاجرت به انگلستان نسبت به فرایند مهاجرت به کانادا پیچیده‌تر است و برای مهاجرت به انگلستان باید هزینه بیشتری بپردازید. برای مهاجرت به انگلستان نیز تسلط به زبان انگلیسی ضروری است و باید مهارت خود را در زبان انگلیسی اثبات کنید. همچنین دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای انگلیسی اهمیت زیادی برای مهاجرت به انگلستان دارد و باید آن را در نظر بگیرید.

روند دقیق مهاجرت بر اساس مسیر مهاجرتی متفاوت است. به طور کلی، مهاجران باید انتظار داشته باشند که مراحل ارزیابی مدارک، جمع آوری اسناد، ارسال درخواست و پردازش را طی کنند. نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که هر دو کشور به مدرکی مبنی بر تمکن مالی، چه به صورت پیشنهاد شغلی یا اثبات بودجه کافی، نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که مهاجران می‌توانند پس از ورود به کشور هزینه‌های خود را تامین کنند.

مقایسه فرصت‌های شغلی در انگلیس و کانادا

در نظر گرفتن فرصت‌های شغلی برای مهاجران در مقایسه مهاجرت به انگلیس یا کانادا بسیار مهم است و هر دو کشور بازارهای کار قوی با فرصت‌های مختلفی دارند.

انگلستان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است، به ویژه لندن که مرکز جهانی برای امور مالی و تجارت محسوب می‌شود. فرصت‌های شغلی زیادی در بخش‌های زیر نیز در این کشور وجود دارد:

  1. فناوری
  2. خدمات بهداشت و درمان
  3. مهندسی
  4. پزشکی
  5. فناوری اطلاعات

مهاجران ماهر در این صنایع فرصت‌های فراوانی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر در اقتصاد کانادا بخش‌های کلیدی شامل موارد زیر هستند:

  1. منابع طبیعی
  2. تولید
  3. خدمات بهداشت و درمان
  4. آموزش
  5. مالی
  6. فناوری
  7. پرستاری
  8. پزشکی

به طور کلی مشاغل ماهر در کانادا بسیار مورد تقاضا هستند. بازار کار در استان‌های کانادا متفاوت است و برخی از مناطق بر اساس اقتصاد محلی خود بیشتر مورد تقاضا خواهند بود.

مقایسه فرصت‌های شغلی در انگلیس و کانادا
مقایسه فرصت‌های شغلی در انگلیس و کانادا

مقایسه کیفیت زندگی در انگلیس و کانادا

کیفیت زندگی معیار مهمی است که شامل عوامل زیر می‌شود:

  1. ثبات اقتصادی
  2. امنیت شغلی
  3. ثبات سیاسی
  4. امنیت
  5. خدمات بهداشت و درمان
  6. محیط زیست
  7. آموزش
  8. آزادی فردی

در انگلیس، شهروندان، از کیفیت زندگی بالایی بهره‌مند هستند. این کشور خدمات عمومی بسیار خوبی مانند آموزش و مراقبت‌های بهداشتی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و شهروندان عموماً از زندگی خود راضی هستند. علاوه بر این، در انگلیس شاهد فرهنگی متنوع خواهید بود و با هر نوعی از سبک زندگی می‌توانید در این کشور زندگی کنید.

شما می‌توانید در این کشور زندگی شهری را انتخاب کنید یا به زندگی آرام در روستاها روی بیاورید. با این حال، هزینه‌های زندگی، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند لندن بالا است.

به عنوان مثال، در گزارشی که در سال 2023 ارائه شده است، انگلیس از میان 156 کشور در رتبه هفدهم در میان شادترین کشورهای جهان قرار دارد. در این کشور تولید ناخالص داخلی سرانه، حمایت اجتماعی و امید به زندگی سالم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به طور مشابه، کانادا نیز کیفیت زندگی بالایی دارد. از مزایای زندگی در این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبات اقتصادی
  • ثبات سیاسی
  • نرخ پایین جرم و جنایت
  • محیط زیست پاک
  • جامعه چند فرهنگی
  • خدمات بهداشت و درمان با کیفیت بالا

از طرف دیگر هزینه زندگی در کشور کانادا عموماً مقرون‌به‌صرفه‌تر از انگلستان است. طبق گزارش سال 2023، کانادا در بین 156 کشور در رتبه یازدهمین کشور شاد جهان قرار گرفته است. این کشور در تولید ناخالص داخلی سرانه، حمایت اجتماعی و آزادی در انتخاب زندگی، امتیاز بالایی کسب می‌کند.

مقایسه کیفیت زندگی در انگلیس و کانادا
مقایسه کیفیت زندگی در انگلیس و کانادا

سیستم آموزشی در انگلیس و کانادا چگونه است؟

سیستم آموزشی و تحصیلات برای خانواده‌هایی که به مهاجرت فکر می‌کنند، یک عامل مهم است. کیفیت و دسترسی به آموزش می‌تواند به طور قابل توجهی بر آینده فرزندان این خانواده‌ها تأثیر بگذارد.

در انگلیس، استانداردهای آموزشی در سطح جهانی مشهور هستند. سیستم آموزشی انگلستان شامل آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی است. آموزش ابتدایی و متوسطه برای همه کودکان 5 تا 18 سال اجباری و رایگان است. این کشور همچنین دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج را در خود جای داده است.

علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی بخش قابل توجهی از بدنه دانشجویی در دانشگاه‌های انگلستان را تشکیل می‌دهند که نشان دهنده حمایت این کشور از فرهنگ‌های مختلف است. بورسیه‌ها و کمک‌های مالی برای کمک به پرداخت هزینه‌های بالای آموزش عالی برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی نیز در این کشور در دسترس هستند.

از سوی دیگر، سیستم آموزشی کانادا نیز در سطح جهانی از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار است. آموزش و پرورش در کانادا به صورت استانی اداره می‌شود، یعنی ممکن است در استان‌های مختلف تغییراتی در سیستم آموزشی وجود داشته باشد. با این حال، آموزش عمومی رایگان از مهدکودک تا پایان دبیرستان در همه استان‌های کشور ارائه می‌شود.

دانشگاه‌های کانادا، مانند دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا، به طور مداوم در بین برترین‌های جهان قرار دارند و طیف متنوعی از برنامه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند. آنها همچنین از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند و بورسیه‌های تحصیلی متعددی برای کمک به مدیریت هزینه‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهند.

در هر دو کشور، فرصت‌های زیادی برای آموزش بزرگسالان و آموزش حرفه‌ای و توسعه حرفه‌ای وجود دارد که می‌تواند برای مهاجرانی که قصد دارند مهارت‌های خود را افزایش دهند بسیار مفید باشد.

سیستم آموزشی در انگلیس و کانادا چگونه است؟
سیستم آموزشی در انگلیس و کانادا چگونه است؟

مقایسه سیستم بهداشت و درمان در انگلیس و کانادا

سیستم بهداشت و درمان در انگلیس و کانادا عمدتاً از بودجه عمومی تأمین می‌شود و خدمات پزشکی را به همه ساکنان ارائه می‌دهد. با این حال، سیاست‌های اجرای این سیستم در هر دو کشور متفاوت است.

در انگلیس، خدمات بهداشت ملی (NHS) مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌دهد که برای همه ساکنان این کشور رایگان است. این سیستم رایگان موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • ویزیت پزشک عمومی
  • ویزیت متخصص
  • درمان اورژانسی در بیمارستان‌ها

مواردی که در این سیستم بهداشت درمان پوشش داده نمی‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  1. برخی داروها
  2. دندانپزشکی
  3. چشم پزشکی

با این حال بسیاری از گروه‌های سنی مانند کودکان، سالمندان و زنان باردار از پرداخت هزینه برای این خدمات نیز معاف هستند. همچنین در این کشور بیمه خصوصی برای افرادی که می‌توانند هزینه آن را بپردازند نیز ارائه می‌شود که مزایای خاص خود را دارد.

در همین حال، خدمات بهداشت و درمان کانادا با بودجه عمومی تامین می‌شود. همچنین نهادهای خصوصی نیز خدمات بهداشت و درمان ارائه می‌شوند. در نتیجه شهروندان کانادایی و مقیم دائم می‌توانند به صورت رایگان به خدمات پزشکی لازم دسترسی داشته باشند.

در کانادا خدمات بهداشت درمان خود را به طور جداگانه در هر استان مدیریت می‌کند و تفاوت‌هایی در خدمات تحت پوشش وجود دارد. با این حال در اکثر استان‌ها خدمات ضروری مانند ویزیت پزشک عمومی و متخصصان و خدمات ضروری در بیمارستان پوشش داده می‌شود. با این حال، برخی داروها، چشم پزشکی و دندانپزشکی اغلب تحت پوشش نیستند و ممکن است نیاز به بیمه خصوصی داشته باشند.

مقایسه سیستم بهداشت و درمان در انگلیس و کانادا
مقایسه سیستم بهداشت و درمان در انگلیس و کانادا

در جدول زیر خدمات بهداشت و درمان را در دو کشور انگلستان و کانادا مقایسه کرده‌ایم:

خدمات بهداشت و درمانانگلستانکانادا
منابع مالیاز بودجه عمومی از طریق مالیات تامین می‌شود.از بودجه عمومی از طریق مالیات تامین می‌شود.
ارائه دهنده خدماتخدمات بهداشت ملی (NHS)نهادهای خصوصی خدمات ارائه می‌دهند
خدمات تحت پوششویزیت پزشک عمومی و متخصص، مراقبت‌های بیمارستانیویزیت پزشک عمومی و متخصص، مراقبت‌های بیمارستانی
خدمات بهداشتی خصوصیدر دسترسدر دسترس
مقایسه خدمات بهداشت و درمان در دو کشور انگلستان و کانادا

سخن پایانی

برای مقایسه مهاجرت به انگلیس یا کانادا، عوامل متعددی را باید در نظر بگیرید. سیاست‌های مهاجرت بین این دو کشور بسیار متفاوت هستند و مواردی مانند انواع برنامه‌های مهاجرتی موجود، شرایط مهاجرت و فرآیند درخواست باید در نظر گرفته شوند.

با توجه به مواردی که در این مقاله اشاره کردیم، کانادا می‌تواند گزینه بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری برای شما محسوب شود. در کشور کانادا شما با مهارت‌های خود مورد بررسی قرار می‌گیرید و هرچه مهارت‌های بیشتری داشته باشید شانس موفقیت شما افزایش پیدا می‌کند. همچنین کانادا دیدگاهی بازتر نسبت به پذیرش مهاجران دارد و بیشتر از مهاجران به خصوص افراد ماهر استقبال می‌کند.

سیاست‌های مهاجرتی هر دو کشور پیچیده و همیشه در حال تغییر است و مهاجران باید در این مسیر مشاوره حرفه‌ای دریافت کنند. ما در سازمان مهاجرتی اَدیت می‌توانیم این مشاوره حرفه‌ای را در اختیار شما قرار دهیم و در تمام طول مسیر مهاجرت، در کنارتان هستیم. ❤️

منبع: + + +

سوالات متداول

زبان‌های رسمی در کانادا کدامند؟

کانادا دو زبان رسمی دارد که انگلیسی و فرانسوی هستند.

یک مهاجر چند سال باید در انگلستان زندگی کند تا بتواند برای شهروندی درخواست دهد؟

در انگلستان، پس از پنج سال اقامت قانونی، فرد می‌تواند برای شهروندی درخواست دهد.

آیا خدمات بهداشت و درمان در کانادا رایگان است؟

سیستم بهداشت و درمان در کانادا با بودجه عمومی و خدمات ارائه شده توسط نهادهای خصوصی تامین می‌شود. یعنی شهروندان کانادایی و مقیم دائم می‌توانند بدون نیاز به پرداخت مستقیم در محل خدمات، به خدمات پزشکی لازم دسترسی داشته باشند.

آب و هوا در انگلستان چگونه است؟

انگلستان آب و هوای معتدل دریایی دارد. در این کشور تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل. باران در طول سال را تجربه می‌کنید.